Voor ruilverkaveling Willebringen eist Natuurpunt Velpe-Mene:
- Duidelijke versterking van de vlakvormige natuur:
- de complexen van de vallei van de Mene en Jordaan en
de natuur op de kalkrijke flanken zoals in het Pertseveld en de omgeving
van Willebringenbos
- de natuur in de Menevallei te Oorbeek en Zegelberg
- natuurcomplex Snoekengracht, Vondelbeek, kop van Koutemveld
- natuurcomplex Hazenberg, vloedgracht, Molensteen
- complex natuur in het terrassenlandschap aan de spoorweg
in Kumtich
- Duurzaam dicht netwerk van gebufferde holle wegen, bermen,
lijnvormige landschapselementen. Alle taluds en holle wegen moeten behouden
blijven.
- Een viertal forse en duurzame akkerstroken doorheen het
plateau waardoor het voortbestaan van de fauna van het cultuurlandschap
kan gegarandeerd worden.
- Meer aandacht voor cultuurhistorie, de identiteit van
het landschap en de rol van de onverharde weg en de bestaande kasseiwegen
hierin (vb. site van rond linde in Meldert)
- Maximaal behoud van onverharde, trage wegen en historische
kasseiwegen. Vermijden dat er nieuw doorgaand verkeer van de veldwegen
kan gebruik maken als sluipweg o.m. door het voorzien van tussenliggende
onverharde gedeelten, grindstroken of andere vaste remmers. Als er verhard
wordt, dan het principe van tweestrokenwegen toepassen en waar de weg
aansluit op de hoofdweg een gedeelte kassei voorzien.
Ten aanzien van de plannen die nu voorliggen moeten er substantiële verbeteringen
komen: het behoud van de historische kasseiwegen en een reeks onverharde wegen,
een natuurfunctie voor de vallei van de Vondelbeek (Boutersem) en het terrassenlandschap
aan de spoorweg te Kumtich. Harde garanties moeten gegeven worden naar het
duurzaam voorbestaan van alle holle wegen en taluds en naar landschapselementen
binnen het landschap.
In het geval de Minister deze ruilverkaveling 'nuttig' verklaart, eist Natuurpunt
Velpe Mene dat de versterking van de natuur en landschap en het behoud van
een netwerk onverharde wegen in de bindende voorwaarden voor realisatie worden
opgenomen.
Februari 2012: Ruilverkavelingsplan
> klik hier <
2009: Inspraakadvies bij het openbaar onderzoek van de ruilverkaveling Willebringen lopende tot 17 november 2009
> klik hier <
Juni 2005: Opmerkingen Natuurpunt Velpe-Mene over Openbaar
onderzoek Ruilverkaveling Willebringen
> download
document <
Stand van zaken (oktober 2003): eindstreep ‘onderzoek
naar het nut’ in zicht
We zijn al aan de zoveelste versie van het ontwerp van eindadvies
in de Coördinatiecommissie toe, die enkel uit ambtenaren en vertegenwoordigers
van de landbouw bestaat. Op basis van dit eindadvies moet de minister
beslissen of de ruilverkaveling al dan niet ‘nuttig’ is en
dus doorgang kan vinden.
T.a.v. de laatste voorstellen heeft Natuurpunt nog krachtig gepleit voor
het behoud van de kasseiwegen in de omgeving van de historische site van
de linde van Overhem, voor het behoud van meer trage wegen en voor structurele
maatregelen om sluipverkeer te verhinderen. Natuurpunt houdt vast aan
de realisatie als natuurgebied van het terrassenlandschap in de omgeving
ven de spoorweg van Kumtich. Ook aan de ‘gebruikers’ van trage
wegen werd gedacht en dit m.n. tussen Willebringen en Hoksem en in Willebringenbos.
Steeds duidelijker begint het besef door te dringen dat
een ruilverkaveling noch voor natuur, noch voor landschap noch voor landbouw
nog hoeft. Alleszins blijven we bij onze stelling dat Natuurpunt geen
vragende partij is voor deze ruilverkaveling. Indien ze uiteindelijk toch
gedragen wordt door de landbouw en de gemeenten, dan kan ze voor ons maar
doorgaan als ze ook meerwaarden voor natuur en landschap schept, en meer
dan nu het geval is. Dat betekent o.a dat ze rekening houdt met trage
en onverharde wegen en het nutteloze sluipverkeer en de verstoring in
heel het landelijke gebied voorkomt. Natuurpunt is er trouwens van overtuigd
dat de realisatie van wat nu als natuur- en natuurontwikkelingsgebied
in de valleien aangeduid is, ook zonder ruilverkaveling kan gerealiseerd
worden en in de komende ruimtelijke plannen alleszins als dusdanig zal
opgenomen worden. De belangrijkste meerwaarde van de ruilverkaveling voor
natuur en landschap zou kunnen zijn dat natuur ook op de flanken van de
valleien en d.m.v. stroken op het plateau duurzaam zou kunnen versterkt
worden. Maar juist daar stelt zich de vraag of dit wel ooit van plan naar
realisatie zal komen.
>>Terug
naar Standpunten<<